top of page

סקר: מהן המשימות שבהן צריכים לעסוק מנהלי המוצר

סקר: מהן המשימות בהן צריכים לעסוק מנהלי המוצר


בחודש נובמבר 2021 העליתי סקר בנושא משימותיהם של מנהלי המוצר.

את הסקר הפצתי בקבוצות פייסבוק והוואטסאפ השונות בקרב מנהלי מוצר, מעצבים, מפתחים, מנהלים, יזמים ועוד.

על הסקר השיבו 210 משתתפים. תודה רבה לכולם על ההיענות :-)


רקע

ב-16 שנים האחרונות שימשתי כמנהל מוצר בחברות רבות, במגוון תפקידים ובדרגות שונות, יעצתי והדרכתי בארגונים בארץ ובעולם וקיימתי שיחות מנטורינג לארגונים ולמנהלים.

יש דבר אחד מורגש שקורה בארץ וגם בעולם - ישנו חוסר בהירות בהגדרת המשימות המצופות ממנהלי מוצר, גם מנהלי המוצר שאני שואל וגם מנהלי הצוותים שלהם, מתקשים לומר במדויק מהן המשימות שבהן הם אמורים לעסוק ומהן המשימות שלא אמורות להיות על שולחנם.

בעבודה עם ארגונים שונים לפעמים אני מופתע כמה רחוק לקחו את המשמעות של "אחריות" על המוצר. לתחושתי ככל שהחברה גדולה ויש בה עוסקים בתפקידי דאטה, מעצבים, תמיכה וכו' - ה"אחריות" על המוצר מתחלקת בין יותר גורמים. אך במקרה והחברה קטנה יותר, מנהלי המוצר מנסים לחבק את המשימות כולן, מנסים שלא לתת לאף אחד מהכדורים ליפול ומנהלי הארגון מצפים שהם יהיו "הורים כל יכולים".


סילבוסים

מוסדות אקדמיים, מכללות וארגונים שמעבירים קורסים בניהול מוצר, מציגים סילבוסים שונים:

  • סילבוס אוניברסיטת תל אביב כולל את הסעיפים הבאים: הגדרת התפקיד ואתגרים, אסטרטגיית מוצר ומפת דרכים, שיטות וכלים למחקר שוק וניתוח מתחרים, שיטות וכלים למחקר משתמשים, עיצוב מוצר וחוויית לקוח (UX/UI), תהליך עבודה אפיון ופיתוח מוצר, דאטה ומדדים.

  • סילבוס ג'ון ברייס כולל את הסעיפים הבאים: חדשנות בהייטק ובמוצר, חזון ואסטרטגיית המוצר, כלי מדידה ותמחור, מיצוב, מיתוג ומסרים של המוצר, מסע הלקוח ו-Design Thinking, מפת הדרכים, ניהול דרישות לקוח, ניהול מוצר, ניהול מוצר בעולם ה-Agile ,Lean, ניתוח הלקוח/קול הלקוח, ניתוח והבנת השוק והמתחרים, עבודה עם צוותים משיקים כדי להשיג את מטרות המוצר, עקרונות אפיון ממשק משתמש, קבלת החלטות מבוססות נתונים, תוכנית שיווקית למוצר – Go To Market Plan, תמחור ו-Growth.

  • תיאור הקורס בטכניון: ניתוח שוק, הגדרת בעייה, תוכנית עסקית, ניתוח תחרות, דרישות שוק, דרישות מוצר, תכנית השקה ועוד.


שאלות שאני נשאל באופן יום יומי:

  • שאלה אותי מנהלת: "תיעדוף באגים זה באחריותי?"

  • שואל אותי מנכ"ל: "האם לא סביר שאני אצפה ממנהל המוצר שיענה לפוסטים ותגובות שעולות בדף הפייסבוק של החברה, הרי הוא מכיר את המוצר הכי טוב"

  • שואלת אותי מגייסת: "האם נכון יהיה לי לכתוב שיש לנו תנאי חובה שמנהל המוצר יכיר SQL?"

  • שואל אותי מנהל מוצר מתחיל: "בחצי מהיום אני מבצע בדיקות מוצר ובחצי השני אני מקבל פניות להפיק דאטה ממערכות האנליזה. האם זה סביר?"



 


אז יצאנו לסקר. מטרת הסקר:

להבין איך התעשייה תופסת את תפקידו של מנהל המוצר. בשנים האחרונות הטייטל נהייה נפוץ אך נראה שלעיתים מייחסים לו משימות שלא לו.

בכוונה לא שאלתי בסקר מה תפקידו של המשיב. רציתי להביא את דעת "התעשייה" כולה בין אם מנהלי מוצר או לא.

הצעתי 36 משימות שאספתי לאורך השנים, חלקן ברורות מאליהן, חלקן רחוקות בעיניי מתפקידם של מנהלי המוצר.



ההבדל בין חייב, אמור, צריך ורוצה

את הסקר פתחתי בבקשה זו:

"אשמח לתשובה מהן לדעתך המשימות שאותן מנהלי המוצר נדרשים לבצע, ולא מהן המשימות שמעסיקות את מנהלי המוצר היום בלית ברירה"

למשל, אם אין בחברה כרגע מעצב.ת UX ואתם מבצעים את המשימה, אבל לדעתכם אתם לא אמורים - השיבו שמנהלי המוצר לא אמורים.

אם החלטתם לבצע בדיקות או כתיבת קוד (כי אתם יודעים) אבל לדעתכם אתם לא אמורים - השיבו שמנהלי המוצר לא אמורים.




 


התשובות:

עבור כל אחד מ- 36 המשימות, המשתתפים היו צריכים לציין את דעתם, מתוך אחת מהתשובות הבאות:

  1. מנהל המוצר צריך לבצע (תמיד או לפעמים)

  2. מנהל המוצר לא צריך לבצע (אף פעם)

  3. לא מוכרת לי משימה כזאת

אני אספק את הסקרנות המיידית, לא הייתה שום משימה שהייתה מוחלטת לכאן או לכאן :-)



משימות לגביהן הייתה הסכמה של 83%-98%

במקום הראשון עם 98% - כמעט כולם חושבים שתיעדוף משימות היא משימה מרכזית של מנהלי המוצר.

משימות נוספות עם הסכמה גורפת היו: מחקר מתחרים, Product market fit, הגדרת יעדים KPI, מחקר שוק וייזום רעיון, איפיון וכתיבת דרישות עסקיות, השתתפות בפגישות Pre-planning, קביעת תוכנית עסקית ו-Road Map.


משימות לגביהן הייתה הסכמה של 70%-80%

שיחות עידוד והעלאת המורל הצוותי, ניתוח נתונים, פגישות הנהלה, פגישת Retro, השתתפות בפגישת Daily עם צוות הפיתוח, ניהול תהליך A\B testing, השתתפות בפגישת Planning עם צוות הפיתוח, גיבוש תוכנית אסטרטגית.


משימות לגביהן הייתה הסכמה של 50%-60%

ביצוע הדרכות, ניהול ספרינטים, גיוס עובדים, ניהול פרויקטים, פגישות עם יזמים, בדיקות קבלה.


משימות לגביהן הייתה הסכמה של 30%-40%

אפיון כתיבת דרישות טכניות, פגישות עם משקיעים, אפיון מיקרו קופי, תמיכה בלקוחות, עיצוב UX.


משימות לגביהן הייתה הסכמה של 20% או פחות (בסדר יורד)

ניהול צוות המעצבים (20.1%), אפיון כתיבת תסריטי בדיקות, עיצוב UI, ניהול תקציב, משימות שיווק ומדיה, Scrum master, ניהול צוות הפיתוח, ניהול צוות השיווק והמדיה (3.8%).




 



תובנות שלי מהנתונים:

תפקידם של מנהלי המוצר שונה בעיניי מהגדרת "ניהול מוצר".

"ניהול מוצר" הוא מחקר, אפיון, ליווי הפיתוח והאחריות הכללית על תצורתו של המוצר - וזה לא מעט.

לעומת זאת - התפקיד של מנהל מוצר בחברות השונות דורש מאיתנו לעסוק במשימות רבות נוספות, אכפת לנו מהמוצר, אנחנו חשים אחריות עצומה הדומה להורות. במידה וישנו עומס בצוות התמיכה, בצוות הבדיקות, או בצוות הפיתוח, אם יש לנו את הידע, מאוד מהר נמצא את עצמנו מבצעים משימות מתוך אמונה שכך אנחנו מקדמים את המוצר. אם הסקר הזה היה שואל מהן המשימות של אנשי הפיתוח, אנשי הבדיקות או המעצבים, כנראה שהיינו מגלים שונות קטנה בהרבה.

  • זה אולי לא היה מפתיע אבל השונות אדירה. 19 מתוך 36 מהמשימות הוגדרו מתחת ל-50%-60%.

  • משימת תיעדוף משימות - אני שואל את עצמי מדוע היא המשימה לגביה היה כמעט קונצנזוס. מנהלי המוצר צריכים לתעדף את המשימות שתומכות במוצר. אני מקווה שכשמדובר על תיעדוף משימות, לא מדובר גם על ניהול משימותיהם של העובדים בצוותים אחרים. יש הבדל בין לסדר את המשימות לספרינט לעומת להיות אחראי על סדר המשימות של מפתח מסויים. מדוע המשימה הזאת זכתה לאהדה גדולה יותר משל כל משימות המחקר והאפיון? האם ייתכן ויש טשטוש קל בהבדל בין תפקידו של מנהל המוצר לבין מנהל הפרויקטים או מוביל צוות הפיתוח?

  • משימות המחקר - זכו להסכמה גדולה, אני תוהה מי הם אלה שחושבים שלא מנהלי המוצר אמורים לבצע את המשימות הללו. בעיניי משימות אלו הן ה-Core של התפקיד. אם לא מנהלי המוצר אז מהי הפונקציה בארגון שאמורה לבצע זאת?

  • משימת ייזום רעיון - בזמן שמנהלי מוצר רבים יוזמים סטוריז ואפיקים, אני לא משוכנע שייזום רעיון היא משימה ש-91% ממנהלי המוצר מבצעים כיום. ייזום רעיון מגיע במקרים רבים מההנהלה, מלקוחות, מטרנדים של השוק ומהיזמים. אני מקווה שגם מנהלי המוצר יכולים להוות פונקציה שמציעה רעיונות וגם יודעת לתמוך בהם באמצעות מחקר ונתונים, שיטות ששאר הפונקציות פחות עוסקות בהן.

  • המעודד - אני מופתע וגם נרגש ש-83% חושבים ששיחת עידוד והעלאת המורל הצוותי היא משימה של מנהלי המוצר. איזה כיף שיש לנו את היכולת לסייע לצוות להתרגש. רוב מנהלי המוצר לא מנהלים את צוות המפתחים, הבודקים והמעצבים - ובכל זאת ישנה הרגשה שמנהל המוצר צריך להיות מוביל ומסמן מטרות.

  • פגישות Scrum - כ-80% חושבים שמנהלי המוצר צריכים להשתתף בשיחות הדיילי וה-Retro - אם יש PO שעובד עם צוות הפיתוח זה באמת לא חובה, אבל מומלץ ביותר. אם אין PO שעובד עם צוות הפיתוח, אני חושב שדיילי היא הדרך היעילה ביותר לוודא שאין בלוקרים ולפתור בעיות במהירות. תעשו טובה, פנו לכם את רבע השעה הזאת ותדרשו שהפגישה באמת תיקח רבע שעה.

  • הקשר עם ההנהלה - כ-80% חושבים שמנהלי המוצר צריכים להשתתף בפגישות הנהלה - לדעתי מוביל אחד לפחות מטעם גוף המוצר צריך להשתתף: מנהל צוות מוצר, VP, CPO, Director. אין סיבה שמנהלי המוצר כולם יהיו נוכחים בישיבות ההנהלה, ומנגד לא יתכן שהנהלת החברה תקבל החלטות אסטרטגיות ומוצריות ללא נוכחות של נציג מטעם המוצר. 20% חושבים שלא צריך להיות נציג מוצר - איך מקבלים החלטות כך?

  • דאטה - כ-80% מרגישים שמנהלי המוצר צריכים לעסוק בניתוח נתונים. אם החברה קטנה ואין בה פונקציית אנליסט, אני מסכים. יחד עם זאת לתחושתי מנהלי המוצר עדיין לא למדו איך לעבוד עם אנשי הדאטה, ממש כמו שבעבר - הגבול לא היה מספיק ברור בין מנהלי המוצר למעצבי UX. אני חושב שזאת נקודה בזמן בה נדרש מאיתנו להגדיר את העבודה המשותפת ולחדד את המשימות כדי שנבין איך לעבוד יחד.

  • הדרכות - כ-57% חושבים שמנהלי מוצר צריכים לבצע הדרכות. באופן כללי הדעה שלי היא "לא", מנהלי המוצר לא צריכים לבצע הדרכות, לא ללקוחות, וגם לא לכלל העובדים. בסיום העבודה על פיצ'ר, גרסה או המוצר, מנהל המוצר צריך להעביר את כל הידע שיש לו לגוף ההדרכה או למנהלי הצוותים הרלוונטים. מנהל המוצר צריך לתעד את הפיצ'ר, השינוי, האפיון, המצגות, אבל לא צריך בעצמו להדריך את אחרון העובדים במקרה של חברות גדולות. מנהל המוצר צריך לקדם את המוצר, להמשיך לחקור, להמשיך לאפיון ולעסוק ביצירת פיצ'רים חדשים. לאפשר למנהלים לנהל, לקחת אחריות על הידע שאותו הם מעבירים לצוות, לדעת לענות לעובדים שלהם על השאלות ולא להפנות את כולן למנהלי המוצר. מנהלי המוצר נתפסים כ-Focal Point וזה אחלה, אבל האם לדעתכם כשאמא שלי מסתבכת עם Jira היא תפנה למנהל המוצר של ג'ירה לקבל תשובה? כך גם בתוך הארגון. ניהלתי מוצרים בחברות של 50,000 עובדים, אם כל תומך או מדריך היה שואל אותי אפילו רק שאלה אחת, הייתי צריך לעבוד במשרה מלאה במענה על שאלות. כמנהלי מוצר מיצאו את הדרך להנגיש את המידע לכלל המשתמשים והצוותים כדי להוריד את העומס. התפקיד שלכם הוא לא להיות זמין 24/7 במענה על מאות מיילים לאותה השאלה.

  • עיצוב - אני די שמח על ההסכמה הנמוכה בכך שמנהלי המוצר צריכים לתמוך במשימות מסוג: אפיון מיקרו קופי, תמיכה בלקוחות, עיצוב UX, ניהול צוות המעצבים, עיצוב UI. לאורך השנים ההפרדה נהייתה ברורה יותר. מעצבים ומנהלי המוצר למדו למתוח קו ברור יותר בחלוקת האחריות שלהם. ברור שכדי ליצור מיקרו קופי טוב באמת - עדיף להביא מומחה לנושא. שלא תבינו לא נכון, אני ממש ממש מממששש אוהב לעצב, ישנם מנהלי מוצר שמעצבים נפלא, אבל אין בכך יתרון שמנהל המוצר יעשה את המשימה. עיצוב UI בעיני הוא על גבול האומנות, עיצוב UX מלא בחוקים והכשרה נדרשת לביצוע שניהם. תתמקדו במחקר ואיפיון הפיצ'ר ופחות בדיוק מסכים ואנימציות.



 


לסיכום

הסקר הזה עושה סדר ובאותו הזמן מציג כמה ישנו חוסר סדר (אולי אפילו בלגן).

אני לא מכיר תפקיד בהייטק או בכלל, שהוא כל כך שופע ובאותו הזמן לא מדוייק. זה נפלא, מרגש ומתסכל בו זמנית.

ההבנה שארגונים שונים, מנהלים שונים ומנהלי מוצר שונים, מגדירים ממש אחרת את תכולת התפקיד שלהם, גורמת לי חוסר נוחות. אני חושב שנכון שהמשימות יוגדרו באופן ברור יותר, שייקבע סטנדרט, שמנהלים ידעו לתעדף משימות ניהול מוצר שבאמת משרתות את המוצר ולא ישתמשו במנהלי המוצר למשימות בטווח עצום, שלא מאפשרות לנו לעשות את הדבר שאנחנו באמת צריכים לעשות - לחקור > לאפיין > ללוות את הפיתוח והעלייה לאוויר.

בנוסף, מאוד חשוב בעיניי שמוסדות אקדמיים יפעלו כדי ליישר את הסטנדרט.

בעבר התחלתי למפות את המשימות שלדעתי צריכות להיות כלולות באחריות מנהלי המוצר ובקרוב מאוד אני מתכנן לעשות עוד הרבה יותר מזה כדי לוודא שגם לנו ומאיתנו יהיו ציפיות ברורות יותר.


24 views0 comments

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page