top of page

סקר מנהלי המוצר של המחר - 2021

בסוף חודש דצמבר 2020 העלתי סקר בקרב פורומים, קבוצות פייסבוק וקבוצות WhatsApp של מנהלי המוצר.

בניסיון להבין מה משותף שלנו, מה מעניין אותנו, מה חשוב לנו, צורות מחשבה, ניסיון תעסוקתי, ידע ואמונות אחרות.


ראשית תודה לכולכם על הפצת הסקר, עליו ענו מעל 350 חברות וחברים. וכדי לדייק את הסקר, התשובות יתרכזו רק בכ 290 מי שהגדירו את עצמכם "מנהלי מוצר".



שנתחיל?

 

מי אנחנו

בין העונים לסקר 57% גברים לעומת נשים.

כאשר 58% מהם הם ילידי שנות ה 80, מה שאומר שרוב מנהלי המוצר הם בני 30-40, רק 20% הם ילידי שנות ה 90.



ביקשתי לדעת מהו הניסיון בתחום?

נראה שכמעט 65% מהעונים הם בעלי וותק של 3-10 שנים.

מעטים הם אלו בלי ניסיון בכלל ומתוך העונים פחות מ 10% הם בניסיון של עד שנה.

הנתון מצביע על רצון של מנהלי מוצר להישאר בתחום שנים רבות, למרות הקושי - השחיקה, כנראה לא משחקת תפקיד במקרה הזה.




 




מנהלי מוצר בארגון

שאלתי איך מוגדר הטייטל שלך בארגון?

נראה שמרבית מנהלי המוצר מגדירים עצמם כ Inbound - כלומר, כאלו שעוסקים בניתוח דרישות, אפיון ועבודה עם צוותי הפיתוח ופחות פועלים מול הלקוחות. הנתון מציג שלמעלה מ 50% מהעונים עוסקים בניהול מוצר "קלאסי".

סביר שהקלאסיים עושים כנראה גם Inbound וגם Outbound, אך רק 17% מגדירים את עצמם כמי שעוסקים ב-Outbound בלבד, זאת בתוספת של עוד 1.4% אלה שמוגדרים Marketing PM. למידע נוסף על התפקידים והטיילים השונים כאן










בשאלה הבאה שאלתי מהי "הדרגה" שלך בארגון?

ניתן לראות שמרבית העונים מוגדרים כ Senior כשמעל 50% משלימים את העוגה ביחד עם "ללא דרגה"

באמת מרבית מנהלי המוצר הם ללא דרגה, עד לרגע שמקודמים להיות מנהלי צוותים או בכירים.

הבכירים מהווים כ 24% מהעונים. כלומר 1 מכל 4 מנהלי מוצר מוגדר כבכיר.

כל הדרגות כאן










בשאלה, כמה מנהלי מוצר יש בארגון שלך?

נראה שמרבית העונים (40%) הם בארגונים שבהם יש 6 מנהלי מוצר או יותר.

לעומתם כ 15% הם מנהלי מוצר יחידים בחברה.

זה תואם לדעה בקרב יזמים ובעלי חברות קטנות שניהול מוצר היא פונקציה של ארגונים "עשירים", ברור מאיליו שמפתחים נדרשים מהיום הראשון של הארגון אבל מנהלי מוצר לא. כולי תקווה שבקרוב מאוד זה ישתנה, ניהול אסטרטגית מוצר נדרשת גם לארגונים בני יום בעיני.

דעה שלי על "באיזה שלב לרוב מגוייסים לרוב מנהלי המוצר" כאן









 

לימודי ניהול מוצר

בחלק הבא שאלתי שאלות לגבי מוסד הלימודים ורקע אקדמי

86% ענו שלא למדו בלימודים רלוונטיים לתפקיד

מה שמחזק את הטענה, שלמרות שלימודי ניהול מוצר במוסדות אקדמיים קיימים כמעט בכל מוסד לימודי שמכבד את עצמו, מרבית העוסקים בתחום מגיעים ללא לימודים רלוונטיים. אין לי ספק שדרושה למידה והכרות עם מתודולוגיות, אבל העובדות בשטח הן - שאין צורך ב"תעודה" כדי להיכנס לתפקיד.

בלוג איפה כדאי ללמוד - כאן







מתוך אלה שלמדו, שאלתי איפה למדו?

נראה שהטכניון מככב. אך לא נמצא קשר בין מוסד הלימודים לבין הדרגה או הטייטל.

ולמרות שלימודים כאלו יכולים לארוך זמן, נראה שגם אין השפעה על שנות הוותק בתפקיד. גם בשאלות ההמשך על הכרות עם מתודולוגיות העבודה של מנהל מוצר, אין קשר ברור בין מוסד הלימודים לבין ההכרות או אי-ההכרות עם המתודולוגיות השונות.











בשאלה: עד כמה לדעתך הלימודים הכינו אותך לתפקיד:

מתוך העונים שלמדו ללימודי ניהול מוצר, 44% מהעונים העניקו ציון של 7 מתוך 10.

על השאלה מה חסר להם כדי להשתלב בתפקיד, יענו השאלות בהמשך.











ולסיום פרק זה שאלתי את אלה שלמדו: האם היה אפשר לדעתם להיכנס לתפקיד ראשון ללא הלימודים?

מתוכם 72% ענו שהיה אפשר למצוא עבודה ללא הלימודים. זה נתון מרגיע, כי מתוך הפורומים נראה שהרבה ששואלים על לימודי ניהול מוצר, מניחים שהקורס יבטיח להם השתלבות בתפקיד, אך נכון לרגע זה אני לא מכיר אף מוסד לימודים שמבטיח כניסה לתפקיד.










 

ידע והכרות עם שיטות העבודה

פרסמתי בעבר את המתודולוגיות ושיטות העבודה המרכזיות של מנהלי המוצר - כאן כששאלתי על ידע זה נהייה דיי טריקי -

אנחנו לא באמת יודעים מה שאנחנו לא יודעים, והתפקיד הזה מושך אליו בעלי ביטחון גבוה ורבים מאיתנו חכמולוגים גדולים (כמו גם כותב שורות אלו)

זה לא בהכרח נובע מהתנשאות (פוזה), אך לצערי לעיתים רבות נובע מחוסר מודעות והעדר לימודים והכרת המתודולוגיות.

אני מחלק את המתודולוגיות לשתי קבוצות: 1. ניהול מוצר קלאסי (איפיון ופיתוח), 2. ניהול אסטרטגיית מוצר ומחקר.


1. בשאלות שמתייחסות לניהול מוצר קלאסי כמעט כל הסעיפים בקטגוריה נענו כמוכרים ובעלי שליטה גבוה בתחום: ליווי פיתוח, תמחור והערכת זמנים, אומנות ה"למה"?, איפיון וניתוח דרישות, תעדוף באגים, העברת ידע למדריכים (TTT), איפיון חווית משתמש (UX), הטמעת מוצר.

היחיד שבלט הוא מיקרו קופי - מרביתם מרגישים שיש להם ידע להשלים בנושא. אני ממליץ על הספר וההדרכות של כנרת יפרח כאן



2. בקטגוריית אסטרטגיית המוצר, הנתונים היו קצת יותר מגוונים

ההבדל בין ניהול מוצר לניהול אסטרטגיית מוצר - כאן ראשית, מנהלי מוצר עם וותק גדול יותר הביעו ספק רב יותר לגבי ההכרות עם המתודולוגיות בקטגוריית אסטרטגיה, לעומת מנהלי מוצר עם וותק נמוך יותר. מה שמציג לדעתי מצג שבו מנהלי מוצר עם וותק מועט יחסית (מתחת ל 3 שנים) טוענים שהם מכירים מתודוגוליות שאולי לא התנסו בהן מספיק ולכן מניחים שמבינים אותן לעומק.


על המתודולוגיות הבאות מרבית המשיבים ענו "אני מרגיש.ה שליטה גבוהה בתחום": הגדרת יעדים, ייזום רעיון, ניתוח נתונים, יצירת Road map, הגדרת Scoping.

על המתודולוגיות הללו ענו בספק גדול יותר:

  1. מחקר משתמשים - מרבית העונים מרגישים שיש להם ידע להשלים בנושא.

  2. בנושא Product Market Fit - מרבית העונים ענו שיש להם צורך להשלים ידע בנושא, כאשר פחות מ 15% מרגישים שהם "מעולים" בתחום. בלוג בנושא כאן

  3. עבודת ניהול מוצר מול שיווק - מרביתם מרגישים שיש להם ידע להשלים בנושא.

  4. מחקר שוק ומחקר התנהגות צרכנית - מרביתם מרגישים שיש להם ידע להשלים בנושא.




 

מערכת האמונות

וחלק האחרון ביקשתי לבחון את מערכת האמונות, איך זה מרגיש להיות בתפקיד ניהול מוצר?:

אספתי משפטים ששמעתי בשנים שבהן אני עוסק בתחום, בהכשרות שהעברתי וצוותים שליוותי, והינה מספר ציטטות וההסכמה לגביהן

  • אני כמו "גננת" מול צוות הפיתוח: 35% מסכימים

  • קל לי להסביר לאנשים מחוץ לתחום מה אני עושה: 55% מסכימים

  • השכר שלי תואם למאמץ המושקע: 60% מסכימים

  • מנהלי המוצר מוערכים ברמה מספקת: 68% מסכימים

  • ניהול מוצר הוא אחד התפקידים הקשים שיש בתחום: 72% מסכימים

  • אני מעורב או מעורבת בהחלטות שמתקבלות בהנהלת החברה: 73% מסכימים

  • ניהול מוצר הוא התפקיד הטוב והמספק ביותר שיש: 77% מסכימים

  • ניהול מוצר הוא כמו "הורות" תמיד צריך לדאוג לילד: 85% מסכימים

  • בשנים האחרונות כולם רוצים להיות מנהלי מוצר: 91% מסכימים

  • בחמש שנים הקרובות אני רואה את עצמי בתפקידי ניהול מוצר: 93% מסכימים


כשמפלחים את הנתונים לפי וותק נראת מגמה נוספת, מנהלי מוצר עם ניסיון מועט יחסית מ-0 עד 2 שנות ניסיון וגם מנהלי מוצר עם ניסיון של 11 עד 20 שנים, זהים כמעט בכל הפרמטרים, מעורבות, סיפוק בעבודה, הערכה ועיניין.

אך הנתונים של העונים בוותק שבין 3 ל 10 שנים מציגים מידה מסויימת נמוכה יותר של חוסר סיפוק והערכה.


מה שבטוח שמבין כלל העונים בעלי הוותק המשתנה - חצי מהעונים מתקשים להסביר מהו ניהול מוצר. נוכחתי לדעת שזה באמת קשה להסביר לכן אני משתמש ברפרנס של "הורות" מול מכרים שאינם מהתחום - כאן


 

לסיכום

ראשית תודה רבה שוב לכל העונים והעונות לסקר, זה בהחלט מסייע לי בעבודה שלי לייעץ לחברות בנושא ניהול מוצר, להתאים את השירותים שאני מעניק, ולחדד מתודולוגיות שנראה שיש בהן מקום לשיפור.


אני שמח לראות שבינינו מגוון של תפקידים, דרגות ובעלי וותק משתנה, בזמן שבעלי התפקידים כולם מסופקים, מרוצים ומאמינים שזהו התפקיד הטוב ביותר שיש - ואני מסכים, כיף לנו, ברוך השם.


לגבי מודעות, נראה לי שלכולנו יש כאן עבודה.

הידעת? יוני רכטר הלחין את השיר "דמעות של מלאכים" בגיל 15!, בהמשך עיבד והלחין כמעט את כל השירים בקלאסיקה "הכבש השישה עשר", אותו יוני היום בן 69 וממשיך לקחת שיעורי פסנתר בכל שבוע (לא ללמד, ללמוד!)


יש לא מעט MEMEים שמציגים מנהלי מוצר כחשים "סופר-מן" - יתכן והבדיחה היא שלנו אבל גם קצת עלינו.

מתוך: Becoming a Product Manager של Vanessa Garber



הידע לא נגמר, ההתנסות היא אין סופית, להניח שאנחנו עושים הכל מעולה - זה כנראה אומר שיש לנו אחלה ביטחון, וביטחון דרוש בתפקיד הזה, אבל דרושה בעיני גם מודעות (ואולי מידת צניעות).


שתפו ידע, תנו ממה שלמדתם לאחרים, הקשיבו. העולם משתנה, מוצרים חדשים נולדים כל יום ולצערי במקביל מוצרים אחרים קורסים יום יום.

איילון מאסק הוא בעיני מנהל המוצר הטוב בעולם, ואם תשאלו אותו - הוא לא מפסיק ללמוד בכל יום.

אז אני מאחל לכולנו שלא נפסיק לחקור ולגדול אף פעם.


תודה

156 views0 comments

רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page