top of page

גבולות הגזרה, איפה מתחילה והאם אי פעם נגמרת האחריות של מנהל המוצר?


דנה, מנהלת צוות מנהלי מוצר שאלה אותי: "תגיד, תמיכת לקוחות זה באחריותנו?"

אור, מנהל מוצר שהכשרתי שאל: "בשביל לעשות מחקר דרוש לנו חוקר פרילאנס. זו לא האחריות שלנו, נכון?"

ענבל, מגייסת HR שאלה: "מה לכתוב בפרסום המשרה, מהי האחריות של מנהל המוצר שנרצת לגייס?"


אלה שאלות חשובות ומעניינות באמת!

האם יש גבולות גזרה לתפקיד?

האם יש משימות שעלינו לבצע ומשימות אחרות שאותן לא נעשה?

אם אנחנו לא נעשה, מי הפונקציה בארגון שכן תעשה?

למה זה נשמע כאילו "הכל" באחריותנו?


אז איפה עובר הגבול?

התשובה הקצרה היא: אין גבול ברור.


ולתשובה הארוכה:

בהכשרות של מנהלי מוצר וצוותי מוצר אני נוהג להשוות את התחום הזה ללא פחות מהורות (ראו בלוג בנושא כאן)

ואז, אני שואל האם להורות יש גבול? האם יש דברים שאמא אומרת "נו שיבכה, שמישהו אחר כבר יעזור לו"? אני מניח שהתשובה היא לרוב "לא" 😉.

מנהל המוצר הוא הסמכות האחראית על המוצר וחוש ה-Ownership הוא שמוביל אותנו בכל משימה ובכל תעדוף.

בארגונים שונים יש פונקציות שונות, יש ארגונים שיש בהם מפתחים וכאלה שלא, יש ארגונים עם גוף שיווק מאוד חזק ויש כאלה שלא, יש ארגונים עם מחלקת שירות ותמיכה מאוד יציבות וכאלו שלו. בנוסף, הארגונים שנעבוד בהם יכולים להיות סטארטאפים של שלושה אנשים ועד לארגונים עם עשרות אלפי עובדים.

מכאן, שהאחריות שלנו חייבת להשתנות לפי צרכי המוצר והארגון.


מי אנחנו? מה אנחנו? "תנו לי מ'...."

אנחנו קמים בבוקר כדי לתת ערך, מנוהלים מצרכי המוצר ועובדים בשביל להתוות לו דרך להצלחה. כל משימה שנראית לנו נכונה, מקדמת את המוצר ומקדמת את יעדי החברה - היא משימה "כשרה".

לדוגמה, אם הגענו למסקנה שמה שהמוצר הכי צריך כרגע הוא שיווק, ברמה האידאלית הכי נכון יהיה לגייס עובד שמוכשר ספציפית לזה, אך אם אין עובד כזה כרגע, הדבר הטוב ביותר לעשות בעיני, הוא לחקור ולפעול לשיווק המוצר עם הכלים הקיימים לנו כרגע.


אם יש עומס של פניות לתמיכה ונראה שיש תקלה לא ברורה, אפשר לחכות לשירות הלקוחות שיעבירו לתמיכה, ואז, לקו שני ושלישי ומהם למפתחים - שיצטרכו לחקור, לעלות על הבאג, לתקן ולעדכן גרסה.

אבל אם הילד שלכם בוכה עכשיו, יתכן וזה בגלל סיבה רצינית. כדאי לרחרח, לבדוק מה יש שם ואז להחליט אם לקחת חלק ב-Task Force הזה שיפתור את הבעיה במהירות רבה יותר.

אני כמובן לא אומר שהתפקיד שלכם בחברה הוא תמיכה, QA או פיתוח - אבל כמובילי המוצר, ברגע שאתם תחליטו לשים את האור על מקום מסויים, תוכלו לראות איך מיד הגורמים מסביב לתקלה מתפקסים לטפל בה במהירות גבוהה יותר ובתשומת לב מוגברת.


להיות וונדר וומן

גל גדות יש רק אחת. אבא לא יכול ברגע אחד להפוך לרופא ואמא לא תלמד להיות מנתחת מהיום להיום. ממש כמו הורים, אתם תשאפו לעשות את הטוב ביותר בשביל המוצר שלכם מתוך מחקר, הבנה, שקיפות, אהבה והשקעה ענקית.

אתם לא תוכלו תמיד לרפא את התינוק בעצמכם, אבל הרופא לא מכיר את התינוק כמו ההורים.


אז האם יש קו אדום? מתי אני מרים ידיים?

באופן המיידי אולי לא, אבל לאורך זמן בהחלט כן. אם המוצר שלנו סובל מתקלות רבות, יתכן ודרושים מפתחים נוספים כדי לפתור את הבאגים או כדאי להמליץ למנהל הפיתוח לעצור את הפיתוחים החדשים ולתת התייחסות לפער שנוצר בעקבות הבאגים. אם העיצוב לא מספק ואתם לא הוכשרתם בנושא, אם אין לכם גישה או את הזמן לטפל בנושא - כדאי להביא מומחה UI.

אם צוות התמיכה והשירות עמוס בפניות, אתם יכולים להיות חברי צוות נהדרים ולסייע לשעה, שעתיים או שבוע כפי שתחליטו - אבל לאורך זמן כדאי לשקול להביא עובדי תמיכה נוספים.


קשר טוב שלכם עם ההנהלה, דרוש כדי הלציף למעלה את מצבו של המוצר. אתם ההורים, אבל לא את הכל אתם צריכים לעשות לבד. ההנהלה תצפה מכם (גם אם זה לעולם לא נאמר או הוגדר), לומר מהם הקשיים של המוצר בכל זמן נתון ולבוא עם המלצות.

זה לא אומר שאתם מבקרים את צוותי התמיכה או הפיתוח, לא באתם להוריד מהאחריות שלכם ואתם לא מזלזלים בעבודה שנעשית על ידי אף צוות.

אתם ההורים - ואתם עושים הכי טוב שאפשר בשביל המוצר!


יש לכם שאלות?

לא בטוחים מהי הגדרת התפקיד שלכם? לא בטוחים איך להעביר משימות ביניכם לבין צוותים אחרים?

לא מבינים מדוע משימה מסויימת לא מתבצעת?

דברו איתי


25 views0 comments

Comments


רוצה לקבל עדכון בפרקים הבאים?

יש!, נתראה בפרק הבא

bottom of page